Alla inlägg den 21 september 2013

Av Niclas & Malin - 21 september 2013 19:03

Nog med bovar & banditer och tillbaka till bygget.

Tyvärr, så är ju kvällarna nu så korta. Det blir istället att utnyttja helgerna till att bygga. Veranda/altanen påbörjades i våras då vi började med att riva den befintliga trappan och tak. Baksidan är också den sista sidan som inte hade ny panel på väggarna. Nu skulle den också få den fina vita pärlsponten. Precis som övriga huset.


Det tunga jobbet med att ta bort den gjutna plattan och att frakta bort all betong överräcktes med varm hand till Mattissons Lantbruk Bygg & Entreprenad som gjorde ett mycket bra och effektivt jobb.


 

 


Eftersom vi planerat någon form av veranda med en halvöppen del och en inglasad så har vi väntat med detta till sist i vår ombyggnad av fasaden. Det kräver mer planering och det måste mogna in hur man vill att det ska bli. Jag ville också behålla muren till källartrappan som ska finnas under altangolvet. Mest som vägg för att skydda så att inte jorden rasar ner. Men också för kunna fästa reglarna till golvbjälklaget, och då för att slippa gräva för mera plintar.

 

Sedan var det bara att börja med att mäta och väga in var plintar och reglar skulle vara.


 


När grävning och gjutning med plintar var klart så började jag med att bygga stommen till golvet. Att skruva golv själv är inte så roligt, men med en duktig och villig svärfar + lite publik så gick det med en ryslig fart.


 

När golvet var klart så började vi med panelen på väggen. Lättare att sätta byggnadsställning här, för golvet blev faktiskt i våg, enligt bubblan i vattenpasset. Skönt!

 

Som ni ser så har stylisten Malin redan fått dit både blommor och möbler mitt i byggarbetsplatsen, men allt är flyttbart som tur är.

En del undrar var jag får tag i dom foder som sitter runt fönster och dörrar på huset. Svaret kommer här.

 

Jag bygger och designar dom som vi vill ha dom. Olika sorters lister sätts på varandra och sedan sågar jag ändarna i en liten svängd form.

När väggen var panelad och klar, så blev nästa steg att sätta stolpar som ska bära taket + att bygga stommen till taket.

Stolparna och spjälorna på altanväggarna runt om är köpta hos Nordingrå Trä http://www.nordingratra.com/

 


Svärfar kallades in igen och taket skruvades dit fortare än jag planerat. Anledningen till detta måste ju vara att vi jobbar och trivs bra ihop. Honom har jag mycket att tacka för.


 

När taket var färdigt så rullade vi på papp för att skydda, tills vi ska på med yttertaket som ska bli falsad slätplåt i färgen zink.

Här nedan får ni en liten titt i taket på den del som inte glasats in.

 

Till den inglasade delen så har vi letat fönster i flera år och in i det sista så hade vi bestämt oss för att bara sätta fönster på överdelen av väggarna runt om. Vi har köpt på oss olika typer av fönster och i uthuset är det trångt. Egentligen har vi inte hittat det vi ville. Vi ville ha gamla fönster med många rutor i varje, men oftast, om man nu hittar dom, så har dom redan sålts eller så är det priser så att man lika gärna skulle kunna beställa nya.

Men så.........en vacker dag så fick jag ett tips om att det fanns gamla fönster i Hobytrakten. Gamla fönster som suttit på Guö Värdshus, och som plockats bort för att bli ersatta av nytillverkade. Den som hade fönsterna visade sig vara en kompis/vän till mig och den som típsade mig hade redan förvarnat att jag säkert skulle ringa honom. Full av iver så åkte vi och tittade på fönsterna som hade måtten 80 x 260 cm. Alltså var dom 2.60 höga!! Detta gjorde att mitt huvud började att producera nya idéer på hur jag skulle kunna använda dom. Släpen hade jag med mig för här fanns inget att fundera på. Jag hade redan bestämt mig innan vi tittade på dom. Vi köpte dom och resultatet ser ni på bilden nedan. Det blir fönster från golv till tak ut mot baksidan och sedan lägre fönster på gaveln. Att vi hittade ett par gamla verandadörrar också i den gamla ladan där fönsterna fanns, gjorde dagen ännu soligare. Vi hade också planerat för någon form av dörrar, men avvaktat där med. Nu hade vi dörrar också. Vi spelade även på Lotto denna lördag men turen hade nog tagit slut innan :)

Idag tog jag dessa bilder och det återstår en hel del, och förmodligen så väntar vi med att skrapa, måla och kitta dom till vårsolen kommer igen. Ett fönster är iaf klart. Malin är målare i huset och det är jag glad för. I stort sett allt är målat av henne, och det hon inte har målat, det har svärmor och svärfar gjort. Tack för det!! :)

Naturligtvis så har Linus o Moa hjälpt till också. Mycket servicejobb med att hålla reglar,brädor, hämta verktyg, bygga o riva byggnadsställning, hämta vatten,(öl ) Naturligtvis ett Tack till dom också.

 

 

Det var allt för idag. Mer bilder på detta kommer säkert framöver.

Ha en fortsatt trevlig lördagskväll, för det har vi.

// Nicke


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


"Villa Rosengård" i Bräkne-Hoby kommer att handla om Inspiration, Inredning,Familjehem, Fotografering mm.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2013 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gästbok


Skapa flashcards