Alla inlägg den 18 september 2013

Av Niclas & Malin - 18 september 2013 20:19

När jag kom hem i eftermiddags så fick jag höra att det varit stöld i ICA Lanthallen. Nyfiken som många andra så står jag och tittar ut genom fönstret. Utanför vårt hus står ett antal bilar....ja alla är inte våra :) men jag fastnar för en iaf. Det sitter två personer i bilen. Båda röker och gestikulerar mot varandra. Den som sitter i passagerarsätet halvligger och verkar vilja hålla en låg profil. Båda tittar i backspeglarna och ser allmänt oroliga ut. Jag reagerar mest för hur dom har missat parkeringen helt + att vänster framdäck är ett dubbdäck + det där med stölden i Lanthallen så började jag att fantisera. Kameran ligger alltid framme hos oss. Man kanske skulle ta en bil på bilen? Man kanske skulle ringa 11414 och tipsa polisen om bilen, men det kanske inte är något med den och då känner man sig ganska dum över att ha sådana misstankar, bara för att fantasin är igång. Ring sa Linus.......skit i det sa Malin, dom kanske väntar på någon som kommer med tåget nu.

Jag avvaktade tills tåget hade kommit och kört igen, men dom i bilen fick ingen "liftare". Dom satt kvar.

Precis i detta ögonblick så kör en polisbil förbi på den större vägen utanför och då får grabbarna i bilen fart. Dom slår igen bildörren, startar och kör iväg. Polisen svänger mot Lantahllen, men tar vänster igen och kommer förbi mitt och hamnar bakom den misstänkta bilen, (enligt min fantasi misstänkt.) Nu blir det ännu mera spännande. Polisen vet inte hur nära dom är dom misstänkta. Bilen svänger ut på Bräknevägen och kör ut från byn, mot Ekebacken. Polisen lämnar en lastbil företräde och plötsligt är dom ett par hundra meter efter.

Nu tar jag telefon och ringer. Min intuition säger att dom är inblandade. Jag kommer i telefonkö och har plats 10 och beräknad väntetid är 10 minuter. När det är min tur så berättar jag vad jag sett och vad jag har i min fantasi. När såg du detta frågar han. För 10 minuter sedan säger jag och låter lite uppjagad för att dom har telefonkö. Du ska ringa 112 säger han då. Jag vet ju inte om det är akut säger jag, men han svarar snabbt att det kan dom avgöra. Han var inte otrevlig utan korrekt.

Polisen blir intresserad och frågar om jag möjligtvis har bilnumret? Jajamen svarar jag. Jag har foton på både bilen, nummerplåten och männen i bilen svarar jag. Varför misstänker du något, säger han. Ett av hjulen på bilen hade dubbdäck och det verkar konstigt så här års, säger jag. Han blir glad och säger att dom letar efter en bil och mina tips är mycket värdefulla. Jag skickar dit någon för att titta på dina bilder säger.

Efter en liten stund så ringer en av poliserna från polisbilen i Hoby och säger att jag inte får radera bilderna förrän dom har kommit, men vi har lite annat att kolla först säger han.

Telefonen ringer igen och nu är det Polisen i Karlskrona som vill att jag mejlar bilderna till dom. Sagt och gjort. Så blev det. Nu står hela familjen i fönsterna och tittar ut och precis då så ser Moa och jag en kvinna vid perrongen som hoppar över staketet och in i buskarna vid järnvägsstationen.

Nu tvekar jag inte. Jag ringer 112 och ser samtidigt en polisbil vid järnvägsstationen. SOS svarar och jag berättar snabbt med adrenalinet i halsgropen vad jag ser från mitt hus. Hon kopplar mig till polisens ledningscentral och där berättar jag igen vad jag upplever utanför. Samtidigt kör tåget förbi och jag tappar lite sikt. Lite längre bort på järnvägen springer en polis och jag tror att det är han som stoppar tåget. Jag säger till kvinnan på ledningscentralen att jag tror inte att den misstänkta kvinnan som jag sett, att hon har hunnit bort till tåget. Jag tror att hon ligger och trycker i buskarna. Jag får frågan om jag ser om hundpatrullen är nära, men jag svarar att hon inte är riktigt på rätt plats. Nu säger kvinnan i telefonluren att jag ska lägga på och gå över vägen och peka för hundpatrullen var jag såg den misstänkta.

Kändes lite konstigt, men jag gjorde så. Gick över vägen och avvaktade lite på avstånd från hunden. Den kvinnliga polisen skrek att jag skulle sticka därifrån. Jag förklarade snabbt och pekade mot buskarna. Fick tummen upp av henne och sedan gick jag hem. Hemma igen så hade jag fått svar på mejlet. "-Tack för tipset och för dom fina bilderna. Bilen med dom två männen är gripna"

Nu hör jag polishunden skälla och samtidigt kommer två poliser ut ur buskarna med den misstänkta kvinnan som bär svart skinnjacka och brun väska. Blöt o rufsig i håret var hon också :) Jobbigt att krypa i buskar.

Spännande kväll blev det, en helt vanlig onsdag i Bräkne-hoby.

Det är aldrig fel att vara nyfiken. Vi i Villa Rosengård ser det mesta.

Sov gott.! //Nicke

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


"Villa Rosengård" i Bräkne-Hoby kommer att handla om Inspiration, Inredning,Familjehem, Fotografering mm.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2013 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gästbok


Skapa flashcards